torsdag 24. mars 2011

Hortensia


Herlige Hortensia
!Som mange andre her inne har jeg en forkjærlighet for hortensia, så her kommer litt tips om denne flotte blomsten,flott å ha ute om sommeren :-)

Det er fortsatt vinter i Norge, men det hindrer oss ikke i å skape litt av den vårlige følelsen inne – og Hortensia er et klart valg til dette.
De fleste kjenner hortensia som en blå eller rød stueplante eller blomstrende busk i hagen. Men hortensia finnes i mange ulike farger og varianter, fra små potteplanter til klatrende varianStell av Hortensia



Plasser Hortensia så lyst som mulig, men pass på at den er skjermet mot skarp sol i blomstringstiden. Den trives i stuetemperatur eller kjøligere, men sett gjerne planten kjølig om natten.

Vann den rikelig og pass på at den ikke tørker ut. Bladene bør dusjes daglig. Søl ikke for mye vann på blomstene, da vil de lett bli skjoldete.
Hortensia er en surjordsplante og liker ikke kalk. Etter avblomstring og hvileperiode kommer vekstperiode, og det er tid for å gi den tilskudd av surjordsgjødsel.

Skifter farge


Stuehortensia kan påvirkes fargemessig. I nøytral eller svakt sur jord blir blomstene rosa, hvite eller røde. I surere jord frigjøres aluminium, og blomstene blir mer blåfargede. Prøv for eksempel å legge noen rustne spiker ned i blomsterpotten, eller bruk vann med alun (kjøpes på apotek). Rosarøde planter er de letteste å påvirke i blålig retning

Opprinnelse

Det var den franske botanikeren Philbert Commerson som introduserte Hortensia til Europa. I 1766 var han på en oppdagelsesreise til Asia hvor bare menn fikk lov til å delta. Men Philbert smuglet med seg sin elskede Hortense Barré, ved at hun kledde seg ut som en mann og utga seg ut for å være hans tjener. I løpet av turen ble hun naturligvis avslørt. Men, uansett, i 1769 hadde de med seg en vakker plante tilbake. Og selvfølgelig ble den oppkalt etter den vakre Hortense.

                                   Ønsker dere alle en flott dag videre i det flotte vår været


9 kommentarer:

Anonym sa...

Så lærerikt:) Jeg er en av de som elsker Hortensia, men som ikke kan så mye om de. Jeg kjøpte 6 store og fine hortensiaer til uteplanting i fjor sommer. Disse klarte jeg ikke å få til. Jeg får prøve et annet sted i hagen i år:)
Ha en god dag. Klem:)

Smiloghverglad sa...

Vakker blomst :-) Har faktisk aldi hatt en slik i mitt hus; da er det vel på tide :-) Ha ei fin helg !

Karna sa...

Rett og slett elsker den planten, og jeg skal kjøpe enda flere til hagen i år også....kanskje om en mnd eller to så kan vi plante den ut ute...håper det ....

Når det gjelder katalogen så tror jeg den må hentes på butikken deres, jeg ble invitert på lanseringen i Oslo, men hadde ikke anledning til å reise, så derfor sendte de meg den i posten...juhuuuu!
God helg!

Mitt Landliv sa...

Hortensia er en nydelig plante både ute og inne... Er også skjønn når den er tørket, synes jeg!

Har en award til deg hos meg hvis du vil ha:-)

Anonym sa...

Tror nok og at en må ha lagt igjen en god del penger hos Slettvoll for å få goodiepakke av de,eller.....ikke no som blir sndt til alle,tror jeg.Men enig,Slettvoll nr.1 i Norge!

charm design sa...

Her var det jo mange nyttige tips,tror jeg skal prøve den med rustne spikre.Litt gøy å følge med på at den bytter farge.
God helg,klem

Anonym sa...

Jeg har gitt deg en award:) Hva du ønsker å gjøre med den er opp til deg. Alle burde følge din inspirerende blogg, den er flott og lærerik til og med;) Håper du får en flott helg:) Klem

Maliva`s verden sa...

Takk for info. sitter og vurderer om jeg skal pynte med hortensia eller roser til "konfen" til datter`n. Ikke lett kan du si....Ha en fin dag! Klem fra meg

Gry sa...

Ja, de er nydelige! Spesielt de lyse rosa er jeg svak for ;) Takk for tips! Håper alt står bra til <3 En god uke videre til deg ;) Klemmer fra Gry

Velkommen til min interiør blogg, håper du titter innom igjen og hadde vært hyggelig om du la igjen en kommentar når du var innom eller sender meg en mail på anita.glosli@hadeland-energi.net

hadde vært hyggelig å høre i fra deg.

Ha en forsatt fin dag

Anita